HejEngagemang logo
Kontakta oss

Effektfulla ledarutvecklingsinsatser

Insatser gällande ledares utveckling har pågått i många decennier. Målet är att vi vill få till en utveckling av ledarskap till det bättre. Det satsas hejvilt på insatser av olika slag, fysiska såväl som digitala, det är enstaka föreläsningar, workshops å ena sidan och längre utbildningsinsatser å den andra sidan. Men får vi verkligen ut den effekt vi vill?

Johan Book

25/11/25

Efter att ha arbetat med team- och ledarutveckling i strax över 20 år, dessutom med ett par välslipade evidensbaserade glasögon på mig, kan jag se att många skjuter över målet när det gäller ledarutveckling. Istället för att skruva den rakt upp i krysset.

De mest värdeskapande ledarutvecklingsinsatserna gör du inte under en utbildningsdag, de gör du tillsammans med dina medarbetare!

Vi har en stark övertro på att kunskap förändrar beteenden!

Det första som kommer upp när jag tänker på den ädla konsten att utveckla ledarskap är att man har en starkt överdriven tro (eller snarare förhoppning) på att kunskap är lika med förändrade beteenden. Tänk så enkelt det hade varit då. I forskningen ser vi däremot inte att det finns ett lika med-tecken mellan att ”lära sig” och ”börja göra”. Så, att lära sig är en sak men att förändra beteenden är en helt annan femma. Då kanske vi måste utforma utvecklingsinsatserna och den miljö där utvecklingen ska ske efter att ”börja göra” istället för att bara ”lära sig”.

Chefens chef spelar en avgörande roll

Det vi vet är att när cheferna i utbildningen får hjälp med att ta fram konkreta förbättringsaktiviteter som sedan förstärks av miljön de arbetar i så kommer sannolikheten öka markant att de där aktiviteterna blir av. Utan beteendeförändring, ingen effekthemtagning. Därför är det av största vikt att chefens chef skapar tydliga förväntningar på ledarskapet, är nyfiken på vilka förbättringsaktiviteter chefen tagit fram och uppmuntrar, följer upp och återkopplar hur det går med implementeringen. En annan avgörande faktor från chefens chef är också att den bär det goda ledarskapet i konkret handling, att chefens chef går ”från budskapsbärare till fanbärare” som vi på HejEngagemang brukar säga. Vilket förtroende skapar vi annars?

Utan beteendeförändring, ingen effekthemtagning.

Några faktorer att förhålla sig till:

Utvecklingsinsatserna

Utvecklingsinsatserna ska vara designade för att lätt kunna gå från ”att lära” till att ”börja göra”, att det förmedlas rätt kunskap, utbildningen ska vara behovsanpassad, alltid mynna ut i en konkret handlingsplan per deltagare och hellre bestå av flera och utspridda träffar/uppföljningsmöten än några få stora insatser.

 

Individen

Individen bör känna för både sin organisation och sina medarbetare. Vara motiverad att vilja utveckla sitt ledarskap.

 

Organisationen

Organisationen ska tydligt, både i struktur och incitament, visa att ledarskapet är en prioriterad fråga, att det finns en tydlig målbild/förväntan för respektive chef, chefens chef (eller någon annan) ska kontinuerligt uppmuntra, följa upp och återkoppla sina underställda chefer i deras utveckling och att man mäter kontinuerligt (en medarbetarundersökning per år räcker inte) så att man får koll på hur medarbetarna uppfattar chefens utveckling.

Skissa på hur ni ska utveckla era ledare på ett effektfullt sätt

Här nedan har ni några påståenden ni kan diskutera när ni väl ska ta beslut om eventuella utbildningsinsatser och dess utformning, så att upplägget i så hög grad som möjligt stöttar resan från att lära till att faktiskt börja göra för deltagarna.

 

  1. Utbildningsmålen är i linje med organisationens strategiska mål.
  2. Chefens chef stöttar aktivt sina underställda chefer i att tillämpa nyinlärda färdigheter.
  3. Deltagarna är motiverade att engagera sig i ledarskapsutbildningen innan den börjar.
  4. Utbildningens innehåll är direkt relevant för deltagarnas arbetsroller.
  5. Utbildningen inkluderar praktiska, hands-on lärandemoment.
  6. Möjligheter att tillämpa nyinlärda färdigheter finns omedelbart efter utbildningen.
  7. Chefens chef ger regelbunden återkoppling på hur väl nya färdigheter tillämpas.
  8. Coachning och mentorskap finns tillgängligt efter utbildningen.
  9. Kollegor stöttar varandra i att öva nya ledarskapsfärdigheter.
  10. Organisationskulturen uppmuntrar kontinuerlig utveckling och tillämpning av färdigheter.
  11. Ledarskapsutbildningsprogrammen är anpassade för att möta specifika organisatoriska behov.
  12. Utbildningsresultat utvärderas för att mäta dess påverkan på arbetsprestationer.
  13. Organisationen tillhandahåller resurser för kontinuerlig ledarskapsutveckling.
  14. Deltagarna känner sig väl rustade att implementera vad de har lärt sig i sina dagliga arbetsuppgifter.
  15. Det finns en tydlig uppföljningsprocess för att få en bild av tillämpningen av nyinlärda färdigheter.

Stort lycka till!

/Johan

 

Läs mer om vårt evidensbaserade ledarskapsprogram:

Dela gärna artikeln!

Tjänster och erbjudanden kopplat till ledarskap

Program och utbildningar

Ledarskapsprogram – för hela din verksamhet

Logga för länk Läs mer

Program och utbildningar

Ledningsgruppsutveckling – bygg framgång från toppen

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Bygg ihop ditt utvecklingsprogram

Logga för länk Läs mer

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Vi vill vara i kontakt med dig, för tillsammans blir vi starkare! I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, forskning, tips och inspiration på temat engagemang.

Nyhetsbrevet kommer ut cirka en gång i månaden och du kan när du vill avregistrera dig från prenumerationen.