Hur mäter ni er kommunikation? Kommunikationsvärdecirkeln illustrerar flera typer av kommunikationsmål och KPI:er kopplat till affärsmålen. I den här föreläsningen hjälper vi till att förklara vad det betyder för just er organisation.
Målgrupp:
Ledare och kommunikationsansvariga
Många nöjer sig med att titta på̊ räckvidden när man mäter den interna kommunikationen, vilket vi menar är galet. Man får en bättre helhetsbild genom att ta fram resultatindikatorer (KPI:er) och istället mäta effekt, förflyttningar och aktivitet kopplat till affärsmålen. Det ger mer än att titta på hur många som deltog i ett möte eller besökte en viss sida på intranätet. Det gäller att inte hamna i att bara sända utan att veta om någon tar emot budskapet. För att kommunikation ska ha ”ägt rum”, räcker det inte med att budskapet har tagits emot. Det behöver ske någon slags förändring eller start av process hos mottagaren. Först då anses en gemensam, communis, delning ha påbörjats.