Kommunikativt ledarskap är det som händer varje gång du och din chef pratar, mailar eller ringer till varandra. När ni har utvecklingssamtal och när ni följer upp det, men också när chefen tittar rakt förbi dig, tar upp telefonen när du pratar i ett möte eller inte tar sig tid att lyssna på dig.
26/04/22
Här i Sverige kidnappades tidigt ordet ”kommunikation” av journalisterna. Det fanns ju ingen utbildning i kommunikation här på 1900-talet, så journalisterna upplevde att de var de som var kommunikatörerna. Sen kom reklamnissarna, och nu tror folk att det är sociala medier som är ”kommunikation”.
Men vanlig kommunikation mellan människor är ju mycket viktigare!
När jag förklarar för en företagsledning att den närmaste chefens kommunikation förklarar mellan 20–25 procent av företagets vinst, och att deras egen strategiska kommunikativa ledarskap kan förklara uppemot 8–10 procent till, ja då lyssnar de. Men kommunikationschefen har oftast fokus och störst kompetens inom extern kommunikation (är oftast en gammal journalist) och en kvart senare är hen tillbaka i gamla tankespår och pratar om intranätet, PR eller en reklamkampanj.
Detta fick jag återigen bekräftat häromdagen när jag pratade med Vernon Miller, min gamla chef på University of Wisconsin[1]. För tio år sen hjälpte han föreningen Sveriges Kommunikatörer att tänka till kring Kommunikativt Ledarskap, men precis som det händer med de allra flesta kommunikationschefer så hamnar de tillbaka i masskommunikation, reklam och sociala medier, med fokus på det externa. Det är synd, för Vernon och forskningen visar på att det är fel fokus om du vill arbete med påverkan. Hjärnforskningen om spegelneuroner visar att kommunikation mellan människor är mycket starkare än TV, tidningar, radio, internet och sociala medier. Så om du vill förändra hur folk beter sig så är det spegelneuronerna du vill åt. Det gör du allra bäst när du och den du vill påverka står mitt emot varandra.
[1] Vernon Miller dubbel professor (i kommunikation och företagsekonomi) vid Michigan State University.
Med kvantitativ analys av en vanlig medarbetarundersökning blir det rätt tydligt. För det mesta faller en grupp frågor om ”chefen” ut som den viktigaste gruppen. När jag sedan tvingar datorn att bryta isär gruppen ”chef” så brukar jag först få ”chefens kommunikation” och sen det som gruppen jobbar mest med; finansfrågor i banker eller teknikfrågor i It-företag.
Chefens kommunikation brukar vara 4–5 gånger tyngre än ämneskunskapen, så jag fimpar ämneskunskaperna och jobbar vidare med chefens kommunikation. När jag sedan tvingar isär den ytterligare så får jag två dimensioner: relation och fokus.
De här två dimensionerna uppstår i analysen av de flesta större medarbetarundersökningar. Det är därför jag säger att kommunikativt ledarskap har två dimensioner.
Det är också rätt självklart egentligen. Om chefen skiter i dig så skiter du i chefen. Då kan det kvitta vad hen tycker är viktigt. Då kan chefen stå och mässa om gruppens målsättningar eller företagets strategi bäst hen vill. Men om chefen bryr sig om dig, då lyssnar du.
Det där upptäckte Lasse Hessner och jag för drygt trettio år sen. Lasse var en bra kille och chef på Hessner & Bolinder som var Sverigeledande på medarbetarundersökningar för 30 år sen. Vi hade analyserat lönsamhet och medarbetarundersökningar på PK-bankens kontor[2]. Den fråga i medarbetarundersökningen som bäst förklarade lönsamheten då var ”kostnadsmedvetenhet”. Det tyckte vi var ett rätt tråkigt resultat tills bankens VD förklarade för oss att det var bankens strategi. Varje chef skulle predika just kostnadsmedvetenhet med frenesin hos en frikyrkopastor. Då såg vi sambandet mellan frågan ”chefen lyssnar på mig” och frågan om kostnadsmedvetenhet i ett helt nytt ljus. Alla cheferna hade predikat kostnadsmedvetenhet, men de som aldrig lyssnade på sina medarbetare predikade helt i onödan. De kunde lika gärna ha predikat på muggen, eller efter att medarbetarna gått hem.
[2] PK-banken är numera en del av Nordea.
Vad skulle Mats Knutsson säga om mig nu?
/Mårten
Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor