Ledares och medarbetares beteenden – Organizational Behavior Management
Organizational Behavior Management (OBM) har sin absoluta grund i inlärningspsykologi, vad som styr våra beteenden och får oss att göra vissa saker men inte andra. Många erkända modeller som det arbetas med i våra organisationer, till exempel Lean, Six Sigma med flera har sin grund OBM.
Kontentan av forskningen är att vi, i våra organisationer, måste bli mer konkreta ända ner på beteendenivå, att på riktigt tillsammans konkretisera vad vi faktiskt ska utföra och göra för att nå våra uppsatta resultatmål. Det är först då det blir tydligt och vi kan bygga in strukturer som kontinuerligt uppmuntrar och synliggör beteenden i första hand och resultat i andra.
På det viset kommer vi att göra att verksamhetskritiska beteenden och aktiviteter utförs i gigantiskt högre utsträckning än om det inte fanns några konsekvenser kopplade till dem. Måltydlighet och att koppla positiva konsekvenser till det som ska göras och utföras är kärnan i alla framgångsrika strategigenomföranden.