Enligt Gallup har ca 14% av medarbetare i Sverige rätt förutsättningar att vara engagerade på jobbet. Globalt är den siffran 13%. Det innebär i praktiken att inte ens var femte medarbetare bidrar med sina bästa idéer, tar tag i problem proaktivt eller gör det lilla extra för kunden.
25/02/22
Brist på engagemang påverkar företagets växkraft, det vill säga företagets tillväxttakt, lönsamhet och kundlojalitet. Bland investerare börjar det nu bli vanligare att vilja ta del av engagemangsundersökningar bland medarbetare på investeringsobjekt för att därmed få en tydligare bild av företagets växkraft. Korrelationen mellan högre engagemangsnivåer och produktivitet, kundnöjdhet, innovationstakt, kvalité och personalomsättning är slående i undersökning efter undersökning.
Men, trots att frågan om engagemang och motivation får alltmer utrymme inom HR och ledarskap, så står många företag och stampar. Trots nya medarbetarundersökningar, duktiga inspirationsföreläsare på kick-offs, nya tekniska lösningar och en rad nya böcker och metoder inom ämnet så ökar inte engagemangsnivåerna i Sverige. Stora ekonomiska och mänskliga värden står på spel. Engagemangsfrågan kommer öka ytterligare i betydelse när digitalisering, automatisering och robotisering gör företag ännu mer beroende av en medarbetarkultur som är kreativ, proaktiv, problemlösande och samarbetande – vilka är de tydliga effekterna av höga engagemangsnivåer.
Anledningen till att engagemangsnivåer inte ökar är att för många ledare hoppas på en ”quick-fix” i form av till exempel en ny app, en ny ledarutbildning, en ny bonusmodell eller ytterligare en konsultinsats med några workshops. Att öka snittmedarbetarens lust att bidra med sitt bästa behöver dock mycket mer uppmärksamhet från ledare än så. Frågan om engagemang är så pass avgörande för växkraft att den behöver genomsyra strategiformulering, organisationsform, processer, belöningsmodeller, prestationsstyrning och teamstrukturer.
Receptet för att öka engagemangsnivåer är känt genom den intensiva forskningen som bedrivits inom arbetspsykologin de senaste decennierna. Genom tusentals studier och experiment går det att konstatera att det finns ett stort gap mellan vad gemene ledare tror skapar engagemang och vad som faktiskt skapar engagemang. Den viktigaste insikten för ledare är att det definitivt inte är ”en spark i baken” eller högre ersättningar som ger uthålligt högre engagemang och därmed prestationsnivåer.
Ingredienserna i receptet för att uthålligt engagera genomsnittsmedarbetaren är självklara, men krävande för ledare att jobba med. De självklara ingredienserna för ett uthålligt högt engagemang är framförallt att genomsnittsmedarbetaren:
Så, vad kan ledare göra för att långsiktigt och uthålligt öka engagemangsnivåer för att stärka organisationens växkraft? Tre områden har visat sig ha stor effekt för engagemanget hos genomsnittsmedarbetaren: roller, företagsmål/identitet och karriärsvägar.
Hur kan du få med dig er ledningsgrupp på att se över både struktur- och kulturfrågor som krävs för att höja engagemanget. Hur kan engagemangsfrågan få sin rättmätiga plats på er agenda? Börja med att inse att varje investerad timme kommer ge mångfalt tillbaks. Det är ju nämligen engagerade människor som skapar växkraften. Även i din organisation.
Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor