HejEngagemang logo

Sömnpusslet – arbete, stress och sömn; så får du bitarna att gå ihop

Under en arbetsvecka är tanken att vi ska sova ungefär lika många timmar som vi arbetar. Vi ska även ha tid till att ägna oss åt någon form av återhämtningsaktivitet mellan varje arbetsdag. Fungerar det bra inom er organisation? Eller? Finns det vissa utmaningar?

Ikon för målgrupp

Målgrupp:

Alla medarbetare, ledningsgrupp och chefer

Ikon för lästid

Tidsåtgång:

Flexibelt

Föreläsningar och workshops

Mer energi med bättre sömn

Denna föreläsning kan genomföras på cirka en timme och den går med fördel även att bygga ut till en tvåtimmars-, halv- eller heldagsaktivitet. Fokus ligger på att på ett enkelt och lättillgängligt sätt förmedla hur man kan skapa bra förutsättningar för optimal återhämtning med en trygg, bra och återhämtande sömn.

 

Vi har även skapat ett sömnprogram för de medarbetare som behöver mer riktad hjälp med att skapa varaktig förändring av sina sömnproblem.

 

Föreläsning 1h:

  • Vad är stress och varför är återhämtning så viktig?
  • Vad är normal sömn och hur mäter man sömn?
  • Vad är det egentligen som styr (och stör) sömnen?
  • Hur skapar vi de bästa av förutsättningarna för att stärka drivkrafterna för sömn?

 

Föreläsning och reflektionsövning, 2h:

  • Föreläsningen med innehållet ovan
  • Kortare genomgång av evidensbaserade KBT-metoder för bättre sömn
  • Kartläggning av den egna sömnen för att se vad den påverkas av i både positiv och negativ riktning
  • Reflektionsövning kring förbättringsområden

 

Halvdag/Heldag:

  • Alla steg ovan, dvs föreläsning inklusive KBT-metoder och kartläggning av vad det är som stör sömnen
  • Kartläggning och hantering av negativa automatiska tankar
  • Genomförande av en enkel mindfulnessövning
  • Introduktion till sömnrestriktion
  • Framtagande av en handlingsplan med tre steg mot en bättre sömn

Dela gärna artikeln!

Intresserad av detta erbjudande?

Kontakta Niklas