Plötsligt hände det!
Coronaviruset utlöste en våg av hemarbete och, med det, stort behov av att kunna samarbeta bra på distans. Business as usual för mig efter femton år i världsomspännande storföretag, större delen av tiden som konsult och rådgivare världen runt, till kunder och internt, i just distanssamarbete. Antagligen nytt för väldigt många andra, kanske till och med lite obekvämt och skrämmande. Därför skulle jag vilja dela med mig av en del tips till er som känner er osäkra.
13/03/20
Klicka här för att titta på webinaret.
Därför bjuder vi in till ett webinarium där jag delar med mig av erfarenheter och tips för bättre samarbete och möten på distans.
Efter femton år kastade Peter loss från IBM förra sommaren för att segla solo, men tillsammans med oss på HejEngagemang förstås. Större delen av tiden på IBM arbetade Peter som rådgivare och konsult inom distanssamarbete, världen runt.
> Enas i teamet om vilka verktyg ni ska använda. Det blir jättejobbigt annars att hålla reda på vem som skrev vad och var. Externa relationer är annorlunda. Där får man vara beredd på att anpassa sig. Många tjänster för distanssamarbete finns både i gratis- och betalversioner. Det vore ansvarslöst som företag att snåla och hänvisa hemskickade medarbetare att nöja sig med gratisversioner – med begränsad funktionalitet och även ofta med begränsad säkerhet.
Ni behöver åtminstone:
> Håll kontakt via videomöten. Kanske gemensam distansfikapaus? Eller varför inte göra en distansversion av agil scrum? Börja morgonen med ett kort videomöte där alla i teamet berättar vad de ska arbeta med under dagen och vad de behöver för att kunna lyckas med det. Leveranser? Hjälp?
> Promenadmöten – per telefon. Det är lätt hänt att man rör sig alldeles för lite när man arbetar hemifrån. Gör lite hemmagympa! Ta en promenad! Kanske tillsammans med en kollega, fast per telefon. Kombinerat telefonmöte och promenad. Win-win!
> Dela upp större möten. Lägg in bensträckare, precis som ni skulle gjort i vanliga fall. Eller genom att dela upp deltagarna och ämnet i mindre gruppsessioner i separata möten som sedan återsamlas i ett större för avrapportering och summering.
> Dela upp gruppchattarna också. Gruppchattar kan lätt bli överväldigande och snåriga. Men det är lättare att hålla reda på olika chattar kring specifika ämnen (även om det är samma deltagare) än att hitta rätt i en jättestor chatt med många deltagare och massor av ämnen i en salig röra.
Och… slutligen…kardinaltabben…
> Håll reda på din mikrofon! Stäng av den när du inte ska tala och kom ihåg att sätta på den igen när det är din tur.
Ladda ner lathunden för telefonkonferenser här.
Ladda ner lathunden för videokonferenser här.
Ladda ner lathunden för webbmöten här.
Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor