/https%3A%2F%2Fhejengagemang.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FHejEngagemang-Artiklar_9-Intelligens-vs-vishet.png)
I dagens arbetsliv med snabba förändringar och ovisshet står ledare inför utmaningen att engagera sina team på ett hållbart sätt. Ett sätt som skapar både engagemang och ägandeskap, men också ett hållbart välmående. Ett av de mest kraftfulla verktygen som en ledare har att tillgå är förmodligen därför förmågan att lyssna aktivt och skapa en öppen dialog med sina medarbetare. Det främjar inte bara individers engagemang utan bidrar också till en bättre arbetsmiljö och sin tur högre produktivitet och måluppfyllelse.
18/08/25
Jag läste häromdagen i en roman skriven av Kjell Westö en rad som fick mig att haja till och jag skrev direkt ner den i min telefon. Orden löd: ”Det är genom att vara lyhörd som man blir klok”. Jag kände så instinktivt att de orden sa så mycket bra på en gång. Tänk så många nya perspektiv man kan ta in om man bara lyssnar aktivt med intentionen att förstå. Och tänk så mycket klokare man skulle bli då!
Att lyssna aktivt handlar om att verkligen vara närvarande i samtalet, att inte bara höra orden utan att också förstå och bearbeta dem. Det innebär att ledaren faktiskt visar ett genuint intresse och empati under samtalet. Men hur gör man det då? Jo, genom att ställa öppna frågor och bekräfta det som medarbetaren säger. På så sätt visar man att man värderar den andra personens perspektiv, även om man inte alltid håller med. Det skapar bra förutsättningar för psykologisk trygghet och tillit, eftersom det faktum att känna sig hörd och förstådd bygger förtroende mellan ledaren och medlemmarna i teamet. Det öppnar upp för ärliga samtal och ger möjlighet till djupare dialog. Genom att faktiskt lyssna noggrant kan ledaren identifiera både utmaningar och potentiella lösningar som kanske inte hade kommit fram annars. Man blir lite klokare helt enkelt.
Om vi lyssnar med intentionen att förstå den andres perspektiv har vi skapat utrymme för dialog. Om vi däremot under samtalet onyanserat tydliggör varandras olika åsikter utan att lyssna på varandra, så har vi en diskussion som inte leder någon vart – i alla fall inte till någonting nytt. Och om vi bara ägnar oss åt att argumentera emot varandra för att övertyga den andre om den egna ståndpunkten så är det i debatten vi har hamnat. Då måste den ena parten foga sig, och naturligtvis har ingen av parterna lärt sig någonting av samtalet.
Det är nämligen genom de nyfikna frågorna, fria från dömande, som vi kan lära oss av varandra. Det är då vi kan skapa en kultur där alla medarbetare känner sig fria att uttrycka sina åsikter och idéer utan rädsla för att bli illa bemött utan respekt.
Det är nämligen genom de nyfikna frågorna, fria från dömande, som vi kan lära oss av varandra.
För att etablera en sådan miljö behöver alla bidra till den öppna dialogen och förstå sin egen del och sitt bidrag till den gemensamma kulturen. Men som ledare behöver man ta ansvar för att se till att alla faktiskt också förstår – och bidrar. Här är några saker att tänka på:
Ledare kan främja en öppen dialog genom att aktivt uppmuntra var och en i gruppen att dela sina tankar och idéer, även om de skiljer sig från de normativa åsikterna och den rådande generella normen. Genom att skapa en plattform där alla röster hörs kan ledaren få värdefulla insikter och perspektiv. Ett sätt att öppna upp samtalen är att låta var och en tänka först, dela med grannen och sen dela i helgrupp – utan att någon avbryter eller dömer.
Schemaläggning av regelbundna samtal både individuellt och i grupp skapar inte bara tillfällen för reflektion och utveckling, det ger också fler tillfällen att bygga trygga relationer genom forum där var och en har möjlighet att dela sina tankar och skapa en rutin för öppen kommunikation. Att våga prata öppet och ärligt med sin chef eller i sin arbetsgrupp kräver träning och positivt bemötande. Om vi märker att det går bra vågar vi lite mer för varje gång. Och även chefen behöver träna!
Genom att själv prata öppet och ärligt, och dela med sig av sina svagheter och misstag visar du som ledare att det är helt ok att visa sig sårbar. Om du bemöter dina medarbetare med respekt och empati visar du genom handling hur du vill att man beter sig i gruppen. Ibland är det tufft, jag vet! Men samtidigt, en ledare som till exempel ger konstruktiv feedback och samtidigt uppmuntrar medarbetarna att ge sin egen feedback till ledaren visar att dialog handlar om tvåvägskommunikation där båda parter lär och växer.
Ja, ibland är det tufft, men det man tränar på blir man också bra på! Så det gäller att börja någonstans, för om ingenting förändras kommer ingenting att förändras. Och det första steget mot en förändring börjar med dig!
Ledarens förmåga att lyssna aktivt och skapa en öppen dialog är en ovärderlig tillgång för att bygga ett hållbart engagemang inom teamet. Genom att investera tid och energi i att förbättra sina förmågor kan ledaren skapa en dynamisk och inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare känner sig värderad. I en värld där förändring är konstant, är aktivt lyssnande och öppen dialog ledarens kanske viktigaste resurs.
Vi vill vara i kontakt med dig, för tillsammans blir vi starkare! I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, forskning, tips och inspiration på temat engagemang.
Nyhetsbrevet kommer ut cirka en gång i månaden och du kan när du vill avregistrera dig från prenumerationen.