Transfer of training (eller learning), eller träningsöverföring, handlar om i vilken utsträckning de färdigheter, kunskaper och beteenden som förvärvas under en utbildning eller träning faktiskt används och appliceras i den verkliga arbetsmiljön.
För att säkerställa en effektiv överföring är det avgörande att utbildningen är relevant och nära knuten till deltagarnas dagliga arbetsuppgifter. Forskning har visat att faktorer som tydligt definierade mål, stöd från ledningen och en arbetsmiljö som uppmuntrar till tillämpning är kritiska för att maximera överföringen. Lärandets kontext, deltagarnas motivation och hur träningsinnehållet är utformat spelar alla en avgörande roll i hur väl lärandet överförs och leder till förbättringar på arbetsplatsen.
Här kan du läsa en artikel om varför Transfer of Learning/Training är en nyckel till hållbart lärande.
Denna forskning bygger på arbete av klassiska och moderna forskare inom området, inklusive Edward Thorndike, som introducerade begreppet i början av 1900-talet, samt nyare studier av forskare som Baldwin och Ford (1988) och Rouiller och Goldstein (1993), vilka har vidareutvecklat förståelsen för vilka faktorer som påverkar transfer av lärande.