HejEngagemang logo

Humors inverkan på arbetsplatsen

Var inte rädd för att gapskratta det högsta du kan på kontoret. Att humor har positiv inverkan på arbetsplatsen ser vi i flertalet studier. Det kan bland annat minska stress men även öka produktiviteten. Läste även en artikel där ett gäng forskare såg att när vi skämtar på arbetsplatsen kunde det till och med uppfattas som om man är mer kompetent. Ett asgarv förbättrar faktiskt ditt intag av "syrerik luft", vilket ökar din hjärnas frisättning av endorfiner. Så skratt på det hela taget en bra sak, en riktigt bra sak till och med.

Emma Egnell

28/02/23

Humor på arbetsplatsen

Bokstavligen alla som någonsin har arbetat i en organisation har en åsikt om ämnet: Humor på arbetsplatsen. Mycket positivt har bekräftats i arbetspsykologiforskningen:

  • Humor hjälper människor att hantera stress (sant)
  • Humor hjälper till att bygga relationer (sant)
  • Bra ledare använder humor (sant)
  • Ett gott sinne för humor är förknippat med intelligens (sant) och kreativitet (sant)

 

Dessvärre finns det även en del mer subtila baksidor:

  • Humor kan användas för att nedvärdera andra (också sant)
  • Personer med makt tenderar att använda mer humor (också sant) och ofta som ett sätt att kontrollera andra (också sant).

 

Om vi börjar med att titta in i kroppen så ser vi att immunsystem stärks av alla avstressande hormoner som frisätts när vi skrattar, vilket ger en arbetsplats med medarbetare som trivs, orkar mer och är bättre problemlösare. Det visar sig i en serie studier vilken positiv effekt humor kan ha på arbetet. Enligt forskning från Wharton, MIT, University of Missouri och London Business School för varje skratt med sig en mängd fördelar för verksamheten och inte bara för människan. Skratt lindrar stress, ökar engagemang och välbefinnande och sporrar inte bara kreativitet och samarbete utan också analytisk förmåga och produktivitet.

 

Det kan också ge en hel del fördelar för alla medarbetare. När du börjar skratta, lättar det inte bara din belastning mentalt, det framkallar faktiskt fysiska förändringar i din kropp. Det till och med stimulerar cirkulationen och hjälper muskelavslappning, som båda kan hjälpa till att minska några av de fysiska symtomen på stress. Med tanke på all forskning som visar att lägre stress gynnar medarbetarna och minskar frånvaron, verkar friheten att få skratta mycket på arbetet inte bara bra, utan nödvändig. En grupp forskare fann till och med att anställda var 10 % mer produktiva än sina motsvarigheter efter att ha sett ett roligt klipp tillsammans.

Humor som ledare

Att som ledare vara en skämtsam och rolig person är i regel uppskattat av medarbetare. Men enligt en studie från University of Missouri gäller det enbart om relationen ledare – medarbetare är god, annars kan det göra saken värre. Ett missförstånd som jag ofta möter kring humor och ledarskap är att inkluderande och positiv humor alltid uppskattas medan negativ och offensiv humor är dålig. Så är inte fallet utan det är alltså förhållandet mellan chefen och medarbetaren som avgör.  Jag tänker att om du som ledare förstår och uppskattar vinsterna med skratt så har du kommit en bra bit på vägen. Om du inte riktigt vet vad dina medarbetare tycker är kul så tycker jag att du helt enkelt skall fråga dem. Hur ska vi göra för att ha mer kul tillsammans? Svårare än så behöver det inte vara.

Hur ska vi göra för att ha mer kul tillsammans?

Humor i teamet

I en annan studie genomförd vid EDHEC Business School, tittades det på sambanden mellan incidenter med ”humorproduktion” (att dra ett skämt), ”humoruppskattning” (att höra ett skämt), positiva känslor och engagemang, där man mätte två gånger om dagen under loppet av två veckor.

 

När medarbetarna rapporterade att de upplevde någon av dessa typer av humor, upplevde de mer positiva känslor och rapporterade högre engagemang för arbetet. Även om detta fynd var intressant eftersom det visar ett samband mellan tillfällig humor på arbetsplatsen och ett viktigt resultat på arbetsplatsen – engagemang – bekräftar det förmodligen de flesta människors förväntningar. Men det visade sig också att personer som rapporterade högre nivåer av engagemang i slutet av en dag var mer benägna att aktivt bidra med humoristiska inslag nästa dag. Detta bevisar en återkommande och ökande effekt av humor på arbetsplatsen: Vi använder humor, och det får oss att må bra och mer engagerade i vårt jobb, och att glädje med arbetet uppmuntrar oss att bli mer humoristiska. Så det verkar troligt att även om isolerade händelser av humor kanske inte har stor inverkan i sig själva, så finns det en viktig mening där humor föder humor och bygger ett meningsfullt sätt forma en företagskultur.

Humor bra för kommunikationen på arbetsplatsen

Människor med humor är bättre på att kommunicera med andra. När man trivs med andra bjuder man på humor – medan andra bara blir irriterade och tycker det är tramsigt att skämta på jobbet. God humor bidrar till vänskap och vänlighet. Det finns studier som visar att människor med humor har förmågan att tänka på ett sätt som liknar hur vi tänker när vi leker.

 

I en studie där ett försäkringsbolag och ett större serviceföretag medverkade, fick två olika fokusgrupper under femton dagar skratta tillsammans varje morgon. Resultatet visade att stressnivån hos ”skrattgruppen” sjönk och att de blev mer avslappnade i kroppen och även kände sig lugnare efteråt. De fick lättare skapa dialog, blev mer tåliga för stress och upplevde ett allmänt ökat välbefinnande.

 

I den hybrida miljön, som råder på många arbetsplatser idag, uteblir många av de naturliga mötena så som lunch- och fikapauserna IRL. Då minskar även skratten. Vi på HejEngagemang rekommenderar alla våra kunder att avsätta tid för dessa viktiga raster och att inte prata om verksamheten då. Det är mycket mer givande att vika just raster för skämt, glada kommentarer och idéflöden. Lek och skratt har (som ni redan fattat vid där här laget) inverkan på stress, säkerligen för att vi utsöndrar mer lusthormon än stresshormon när vi är mitt i garvet. Det gör att blodtryck och vilopuls blir lägre men också sämre fäste för negativa tankar.

Så mycket skrattar vi på arbetet

  • I genomsnitt skrattar vi 5,1 gånger per dag på svenska arbetsplatser.
  • Vård och omsorg är den bransch där vi skrattar allra mest.
  • Inom kontor, hr och administration skrattas det mindre.
  • Chefer skrattar mer än sina anställda.
  • Arbetare på landsbygden skrattar mer än tjänstemän i storstäder.

 

Skratt smittar

Det bästa av allt är att skratt smittar. Våra spegelneuroner gör att när vi ser andra skratta så påverkas vi själva. Jag hörde någonstans att man kan säga att skratt är som livets stötdämpare. Då skratt, och även leken, har direkt inverkan på förmågan till att kontrollera sig själv när oväntade och obehagliga saker händer. Personer med humor lever 35% längre än de som saknar humor bland annat för att immunförsvaret påverkas och de som skrattar ofta har snabbare återhämtning efter sjukdom. Människor med humor har en bättre förmåga att bemästra stress och stötar i livet. De dras inte lika lätt in i kriser och blir inte lika lätt nedslagna om livet utsätter dem för påfrestningar. Bara en sådan sak!

 

Hur kan du skratta dig igenom ojämnheter på livets inte alltid så väl asfalterade vägar? Så att du får till din alldeles egna stötdämpare? Ibland mitt i en stressig dag är det bra att vara någons glada och skrattande utropstecken. Låt ditt skratt flyga fritt. Inte hela dagen kanske, men i alla fall varje dag!

Mer om humor

  • Glädjerapporten – om skratt och glädje på Sveriges arbetsplatser, som genomförts av Novus, på uppdrag av Adecco
  • ”Det goda skrattet” 2002, Görel Kristina Näslund
  • “Workplace humor – it’s more than having fun”, Christopher Robert psykolog och professor vid University of Missouri
  • “Forlanger en god skatt livet?” Sven Svebak, psykolog och professor vid Trondheims universitet i psykiatri och medicinsk humor.

Dela gärna artikeln!

Behöver ni hjälp att skapa förutsättningar för mer skratt och engagemang på er arbetsplats?

Program och utbildningar

Ledarskapsprogram – med engagemang som drivkraft

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Kraften i ett starkt medarbetarengagemang – Från måste till vill

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Kommunikativt ledarskap

Logga för länk Läs mer

Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor