HejEngagemang logo
Kontakta oss

Ledarskap och mental hälsa: Att stötta ditt teams välmående

När det gäller den psykiska hälsan på våra arbetsplatser så ser det dystert ut. Vår mentala ohälsa står i dag för hälften av alla långtidssjukskrivningar. Mellan 2019 och 2023 ökade antalet personer som var sjuka från jobbet med hänvisning till psykisk ohälsa med 49 procent. En ökning som vi tillsammans måste göra allt för att inte bara stoppa utan på sikt minska den rejält. I forskningen hittar vi många svar, bland annat gällande vilket ledarskap som bör utövas för att främja den mentala hälsan.

Johan Book

22/10/24

Prestera på beskostnad av eller tack vare sitt välmående

Det finns två tydliga vägval man kan göra som arbetsgivare, det ena vägvalet är att få chefer och medarbetare att prestera på bekostnad av sitt välmående och det andra är att de presterar tack vare sitt välmående. Förhoppningsvis väljer man det sistnämnda, men då behöver man kanske också tänka om och lära sig mer om hur man strukturerar, organiserar och styr en verksamhet vars medarbetare både ska få lov att må och prestera bra. En viktig parameter är hur man designar chefsrollerna, är rollen designad för att ”chefa” eller att faktiskt leda på ett sätt som skapar både motivation, välmående och goda resultat hos medarbetarna? Genom att luta era beslut mot evidensstark forskning så ökar sannolikheten att era insatser ger önskad effekt markant.

Vårt arbete ska vara kul, utvecklande och utmanande, men vi ska inte behöva bli sjuka av det!

”Ledarskapa” er till ökat välmående

Det är med stor ödmjukhet och respekt jag närmar mig detta ämne och lägger än mer ansvar på massor av chefers redan överbelastade axlar. Jag är övertygad om att majoriteten av alla chefer gör vad de kan utifrån de förutsättningar man har. Men det är långt ifrån alla chefer som har förutsättningar att också agera som goda ledare som i sin tur skapar goda förutsättningar för sina medarbetares välmående och prestation. Så för varje enskild individ så gäller den gamla slagdängan ”ta på dig syrgasmasken först innan du hjälper andra”.

 

Så detta är också ett rop till alla ledningsgrupper på högsta nivå att de beslut, prioriteringar och ledarskap ni bär ut i organisation kommer att vara det som antingen hjälper eller stjälper ert arbete med att skapa bra förutsättningar för chefer och medarbetares välmående och prestation i framtiden.

8 tips för hållbart ledarskap som prioriterar välmående

Här kommer åtta punkter som varje ledare, oavsett vilken nivå, bör ha koll och agera på för att främja mental hälsa och välmående i ditt team:

 

1. Satsa på ökad psykologisk trygghet

Psykologisk trygghet innebär att medarbetarna känner sig bekväma med att uttrycka sig, dela idéer och ge feedback utan rädsla för negativa konsekvenser. Forskning från Harvard-professorn Amy Edmondson har visat att psykologisk trygghet främjar innovation, engagemang och samarbete. En trygg arbetsmiljö minskar stress och ökar motivation, vilket är avgörande för välmående.

 

2. Autonomi och kontroll över arbetsuppgifter är en dundermedicin

Medarbetare som har inflytande över sina arbetsuppgifter och arbetssätt upplever större tillfredsställelse och mindre stress. Enligt självbestämmandeteorin (Deci & Ryan) är autonomi ett grundläggande psykologiskt behov för att uppleva motivation och välbefinnande. När medarbetare får möjlighet att fatta egna beslut ökar deras känsla av meningsfullhet och ansvar.

 

3. Stöd från chefer och arbetskamrater är viktigt

Stödjande relationer på arbetsplatsen, särskilt från chefer och arbetskamrater, är avgörande för det psykiska välmåendet. Enligt forskning spelar stöd från chefer och arbetskamrater en avgörande roll i att skapa en arbetsmiljö där medarbetare mår och presterar bra i. Socialt stöd minskar känslan av isolering, oavsett om man arbetar hemifrån eller är på kontoret, och bidrar till att vi bättre kan hantera arbetsrelaterad stress.

 

4. Vi gillar meningsfullt arbete

Att uppleva sitt arbete som meningsfullt är avgörande för både engagemang och motivation. Forskning visar att när medarbetare känner att deras arbete bidrar till ett större syfte, ökar deras känsla av tillfredsställelse och inre motivation. Enligt studier inom positiv psykologi har meningsfullhet en stark koppling till lycka och välbefinnande i arbetslivet, då det ger en känsla av att arbetet faktiskt gör skillnad på riktigt.

 

5. Balans i arbetet och tid för återhämtning spelar stor roll för vårt välmående

En sund balans mellan arbete och fritid, tillsammans med möjlighet till återhämtning, är avgörande för långsiktig hälsa och välmående. Forskning inom stress och arbetsmiljö, som Karaseks krav-kontrollmodell, visar att höga krav utan möjlighet till återhämtning ofta leder till stress och utbrändhet. Att kunna balansera arbete med fritid, få tillräckligt med vila och ha flexibilitet i arbetstider hjälper till att förebygga stress och bevara både fysisk och mental hälsa.

 

6. Att uppleva rättvisa och transparens är toppen för oss

Upplevelsen av rättvisa på arbetsplatsen, både i beslutsfattande och fördelning av resurser, är en annan viktig faktor. Enligt teorier om organisatorisk rättvisa känner medarbetare större tillfredsställelse och lojalitet när de en hög grad av rättvisa. Brist på upplevd rättvisa kan däremot leda till frustration, stress och sämre prestation.

 

7. Möjlighet till utveckling och lärande sporrar varje individ

En arbetsmiljö som ger utrymme för professionell och personlig utveckling är avgörande för medarbetares långsiktiga engagemang och välmående. Studier inom motivationsteori visar att möjligheter att lära sig nya saker, utvecklas i sin karriär och få erkännande för sina framsteg bidrar positivt till både arbetsglädje och motivation. När medarbetare känner att de kan växa i sina roller och få stöd för vidareutveckling minskar risken för stagnation och utbrändhet.

 

8. En bra fysisk arbetsmiljö är även bra för det mentala

Forskning visar också att den fysiska arbetsmiljön, såsom ergonomiska arbetsplatser, tillgång till naturligt ljus och en behaglig akustik, spelar en viktig roll för vårt välbefinnande. En bra bra fysisk arbetsmiljö ser vi förbättrar både hälsa och produktivitet. Dålig arbetsmiljö kan däremot leda till både fysisk ohälsa och mental påfrestning.

 

Nu har du lite att fundera över och agera på. Tänk på att små steg i rätt riktning är bättre än inga steg alls.

 

Stort lycka till!

Referenser

Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350-383.

 

Vischer, J. C. (2007). The effects of the physical environment on job performance: Towards a theoretical model of workspace stress. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 23(3), 175-184.

 

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Self-determination theory. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.

 

Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33(4), 692-724.

 

Steger, M. F., Dik, B. J. & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: The work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322-337.

 

Arbetsbalans och återhämtning:

Karasek, R. A.** (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign*. Administrative Science Quarterly, 24(2), 285-308.

Dela gärna artikeln!

Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor