HejEngagemang logo

Boosta ditt ledarskap med engagerande budskap

Står du för nära dina budskap så att du själv inte ser helheten? Backa några steg och hjälp dina medarbetare få ökad förståelse och ökad acceptans genom effektiv kommunikation.

Emma Egnell

12/04/21

Många gånger när jag träffar Ledningsgrupper och hjälper dem att få ordning på hur de kommunicerar med sina medarbetare är de frustrerade över att de inte tycker att de når fram och att de inte får utväxling av sina insatser och sitt ledarskap. Inte alls ovanligt att jag får höra ”Vad är det de inte förstår?” och ”Hur svårt kan det vara?”. Känner du igen dig?

Budskap som ledningsverktyg

Varför är det så svårt att nå fram och göra sina budskap gemensamma? Vad är det medarbetarna inte förstår? Det finns såklart inte ett enkelt svar på det, men det finns en del enkla principer du som ledare kan tänka på och ta till dig. Vi kallar det för ”Content Management”, det vill säga hur du kan använda budskap som ledningsverktyg för att engagera och skapa värde. Jag har försökt sammanfatta hur jag jobbar med det i en modell som jag, tro det eller ej, kallar för:

 

Content Management Modellen

 

 

De intellektuella budskapen

Jag använder modellen på många olika sätt och främst för att ha som underlag då vi har sittningar kring att ta fram magnetiska budskap som engagerar medarbetarna. Det kan vara enstaka budskap kring en särskild specifik insats, men det kan också vara när det är dags att hitta kärnan när en ny strategi skall kommuniceras.

 

Vi tittar då på samtliga beståndsdelar i budskapet ur fyra olika, ganska självklara, perspektiv. Vi börjar i att prata om VARFÖR/STRATEGI för det var sannolikt ur någon slags idé om förändring/förbättring som budskapet formulerades från början. Sedan tittar vi på hur vi formulerar samma budskap med VAD/AFFÄREN i fokus. Dessa två perspektiv brukar ha en tonvikt på de intellektuella budskapen som är svåra att få magnetiska och engagerande för en bredare skara. De intellektuella budskapen är inte ”dåliga” i sig, men de brukar i regel handla om hårda budskap som omsättning, marginaler och processer.

 

De emotionella budskapen

Vi vet att det är ett vinnande koncept att hitta en bra blandning mellan intellekt och emotion när vi bygger budskap. För att få en motvikt till de intellektuella budskapen går vi över i att formulera budskapet med VEM/MÄNNISKOR som utgångspunkt, här har vi i regel större möjligheter att formulera oss ur ett mer emotionellt perspektiv.

“Den viktiga skillnaden mellan förnuft och känsla, är att förnuft leder till slutsatser och känsla leder till handling”
– Neurologen Donald Calne

Det leder oss vårt sista, men absolut viktigaste, perspektiv; HUR/AKTIVERING. Varför är detta perspektiv viktigast? Därför att det är här själva drivet i affären och görandet ligger, det är här vi formulerar budskapet så att det bidrar till handling.

 

Ökat engagemang för organisationens budskap

Det är här i de emotionella och känslomässiga budskapen som vi kan hitta till medarbetarnas engagemang. Numera vet vi att medarbetarengagemang är den enskilt främsta katalysatorn för ökad produktivitet, innovation och lojalitet. Det Hej Engagemang gör med de ledare som vi jobbar med är att vi ber dem att backa några steg för att kunna se denna modell i din helhet när det är dags att börja bygga budskap.

För att få ett mer engagerat och välmående Sverige behöver vi tillsammans arbeta med att öka det holistiska ledarskapet och förmågan att backa några steg för att se helheten!

 

 

Så kan vi hjälpa dig!

När vi fokuserar på att ha engagerade och välmående medarbetare kommer också de ökade resultaten gällande produktivitet, kreativitet, lojalitet, lönsamhet och omsättning. En av våra viktigaste uppgifter på HejEngagemang är att föra ut budskapet kring att ett ökat medarbetarengagemang har just dessa effekter.

Läs mer om hur vi kan stötta din organisation i att steg för steg, skapa ett ökat medarbetarengagemang och hållbara medarbetare. Då kommer nämligen också de hållbara resultaten!

Dela gärna artikeln!

Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor