HejEngagemang logo
Kontakta oss

Carlsberg Sverige utvecklar sina ledare

"Probably the best leadership in the world". Tillsammans skapar vi ett välmående och högpresterande Carlsberg!

Bakgrund

Carlsberg är ett företag med en lång historia. Redan 1847 startade J.C. Jacobsen sitt första kommersiella bryggeri i Köpenhamn. Han döpte bryggeriet efter sin son Carl och berget som bryggeriet stod på.

 

1996 köper den internationella bryggerikoncernen Carlsberg Breweries Falcon.

 

Efter en fusion kläddes den 15 februari 2001 alla Falcon och Pripps verksamhetsställen i grönt. ”Green Day” innebar att Carlsberg Sverige hade skapats, fyllt av entusiasm för att bygga något nytt.

Typ av uppdrag

Uppdrag

Ledningen på Carlsberg, tillsammans med HR-avdelningen, hade under en tid gjort en hel del arbete för att skapa än bättre förutsättningar för alla medarbetare att känna sig engagerade (känslomässigt ihopkopplade till sina arbetsuppgifter, kollegor och Carlsberg som arbetsgivare). När vi på HejEngagemang kontaktades från början gällde förfrågan först att komma och föreläsa om hur engagemang och motivation kan fungera som katalysatorer för välmående och hållbara prestationer.

 

Vi träffade HR och ställde då en rad frågor och tillsammans kom vi fram till att en föreläsning inte skulle leda till det resultat som Carlsberg var ute efter.

Lösning

Därför togs ett första utkast på ett ledarskapsprogram fram och följdes av ännu en workshop tillsammans med HR där vi tillsammans skapade det som sedan kom att bli den lösning som valdes och genomfördes: ett långsiktigt samarbete med ett ledarskapsprogram som start.

Ledarskapsprogram på två olika nivåer

Denna lösning blev att genomföra ledarskapsprogrammet på två olika nivåer i organisationen:

  • Företagsledningen
  • Övriga ledare med personalansvar uppdelade på två orter (Solna och Falkenberg)

 

Anledningen till att vi valde att genomföra programmet på två nivåer var för att vi, visa av erfarenhet, vet hur viktigt och avgörande det är för effekthemtagningen av ett ledarskapsprogram med chefsinvolvering. Är inte den yttersta ledningen själva med på en sådan satsning till 100%, är det ytterst svårt, på gränsen till otroligt att ett ledarskapsprogram ska ge både kort- och långsiktiga effekter och avtryck i en organisation.

 

Ledarskapsprogrammet innebar att vi tränade ledarna under fem halvdagar där vi hade fokus på att lära oss mer om vad den mest evidensstarka arbetspsykologiforskningen (Goal Setting Theory, Self Determination Theory) säger är de viktigaste beteendena för att skapa förutsättningar för engagemang, motivation, välmående, hållbara prestationer och resultat.

 

Hela programmets upplägg var utformat utifrån Transfer of training för att skapa maximal effekthemtagning. Alla deltagare hade buddies som man träffade mellan våra halvdagar för att stötta och hjälpa varandra. Deltagarna tog sig också an en hemuppgift mellan varje tillfälle där de identifierade och arbetade med olika ledarskapsbeteenden tillsammans med sina respektive team för att få till de beteendeförändringar man önskade se i respektive arbetslag.

 

Även företagsledningen ingick alltså i denna träning och detta program.

Medarbetarinvolvering

När vi startar upp våra ledarskapsprogram är det också viktigt att alla medarbetare i organisationen ges möjlighet att bli inkluderade i de övergripande områden som den evidensstarka arbetspsykologiforskningen menar är de beteende som är viktigast för att vi människor ska må bra och prestera hållbart. Därför genomförde vi digitala och fysiska föreläsningar för hela organisationen, med namnet Kraften i ett starkt medarbetarengagemang.

Engagemangsambassadörer

Ett annat viktigt område när vi på HejEngagemang genomför våra ledarskapsprogram är att det så klart är av yttersta vikt att kunskapen och nyckelbeteendena för att öka engagemanget, välmåendet och de hållbara prestationerna, lever vidare efter avslutat program.

 

Med anledning av detta planerade vi även tidigt in att vi skulle genomföra någon variant av ett Train the trainer-koncept för att öka sannolikheten att kunskapen och verktygen från programmet ska leva vidare i organisationen under lång tid framåt. Denna aktivitet planerades att genomföras i slutet av ledarskapsprogrammet, vilket också gjordes. Dels genomförde vi en heldagsträning för de medarbetare som valt att utbilda sig till Engagemangsambassadörer, dels har Carlsberg internt genomfört träningar och samlingar för dessa fantastiska och ambitiösa individer. Genom detta tillvägagångssätt har Carlsberg fått verktygen som vi försett dem med att leva vidare i organisationen. Som ett komplement till detta har HR-avdelningen även skräddarsytt och byggt in de verktyg och teorier som vi försett dem med, i alla HR-relaterade processer för att påminna ledare om hur de kan använda dessa och att det inte är något nytt som efterfrågas av dem.

Några framgångsfaktorer

Under genomförandet av detta samarbete (som fortfarande pågår, men nu med andra aktiviteter) fanns det ett par saker som stack ut som det som gjorde det till ett väldigt framgångsrikt samarbete:

 

Engagerad ambassadör

En ytterst aktiv och engagerad medarbetare inom HR som med hela sitt hjärta har ägt denna process och som tillsammans med sina kollegor ständigt har funnit sätt och strukturer att integrera lärandet från träningen in i redan befintliga organisationsstrukturer. Även nya strukturer har givetvis skapats.

 

Tydliga strukturer och processer

En tydlig struktur och process för vad som ska göras när och varför kopplat till de olika initiativen i samarbetet.

 

Kontinuerlig dialog

En kontinuerlig och dynamisk dialog mellan oss och Carlsberg med otroligt högt i tak där vi på HejEngagemang har känt oss som ”riktiga” medarbetare på Carlsberg Sverige och där vi ständigt har pratat om hur vi kan bli ännu bättre tillsammans vid nästa träff.

 

Löpande återkoppling

Löpande återkopplingar vid varje träff i Ledarskapsprogrammet där man från Carlsbergs sida har lyft goda exempel på hur deltagare i programmet har implementerat förra träningstillfällets lärande och omsatt det till görande i vardagen.

 

Åtagande från företagsledningen

Ett starkt åtagande från företagsledningen där man har påtalat vikten av att leva som vi lär.

Effekt/Resultat

  • Ökat engagemang med 6%, från 70 till 74 på en 100-gradig skala

 

Andra områden som har ökat kraftigt är:

  • Avsikten att stanna på Carlsberg
  • Välmåendet
  • Balansen mellan arbete och fritid
  • Samarbetet

Intresserad av våra erbjudanden och tjänster?

Kontakta oss