Hela vår övertygelse baseras på att vi tror på att vi behöver ta ett steg i taget för att lyckas med att få till nya vanor och beteenden. Och de små stegen behöver vi ta om och om igen, över tid. Lång tid. Först då ökar sannolikheten att vi når våra nya mål. Därför tror vi på kontinuerlig uppmuntran, uppföljning och återkoppling. Och därför finns vi med över en längre tid i arbetet med dessa frågor.
Målgrupp:
Alla ledare och chefer
Längd på program:
12-18 månader
Många organisationer behöver stöd från utbildande insatser för att kunna genomföra förändringar som skapar nya resultat. Vårt ledarskapsprogram säkerställer att den nyvunna kunskapen skall kunna implementeras i vardagen så att insatsen inte skall ses som en onödig kostnad utan som en värdeskapande investering.
Vi älskar forskning eftersom det finns så mycket vi kan lära oss av den. Därför är vårt programs innehåll och struktur uppbyggt under 12-18 månader enligt vad forskningen faktiskt visar ger effekt. Och vi är väldigt glada i att kontinuerligt mäta vår effekthemtagning tillsammans med våra kunder. Både för att ha koll på utvecklingen och för att kunna uppmuntra deltagarnas framsteg så de vill anstränga sig än mer. Så att det faktiskt blir en ledarutvecklingsinsats som ger er maximal effekt för era insatser.
Evidensstark forskning* visar att det endast är 10% som tar till sig kunskapen i en traditionellt uppbyggd utbildning och endast 5 % som kan visa på hur de kan använda den kunskapen i praktiken. Det tycker inte vi är en ordentlig effekthemtagning. Därför har vi byggt vårt program baserat på vad transferstudier säger gällande att genomföra förändringsarbete på bästa möjliga sätt för att uppnå så hög effekthemtagning som möjligt.
*Joyce and Showers, 2002
Det vi kan se i Transfer of training/learning är att en utbildning ska ha många och korta träffar, att deltagarna har uppgifter mellan varje tillfälle, att man använder s.k. ”buddy-par” för att öka sannolikheten att nå resultat och att kontinuerligt mäta framstegen. Tillsammans behöver vi också visualisera och fira framstegen för att stärka engagemanget och motivationen för den utbildande insatsen. Vi behöver dessutom kontinuerligt sätta nya mål som löpande följs upp för att behålla momentum och full kraft i förändringen. Och viktigast av allt – se till att avsätta tid för övning och reflektion mellan träffarna tillsammans med ”buddies” i chefsgruppen samt med de olika medlemmarna i teamen.
En annan viktig nyckel för lärandeprocesser är att arbeta med ”70-20-10”-metoden för bästa effekthemtagning i läranderesan. Allt för att få större perspektiv i kompetens-försörjningsarbetet och skapa förutsättningar för de förändringar man vill se. Det som sker under utbildningstillfällena ska bara vara en bråkdel (10%) av det som skall hända under utbildningsperioden. Därefter ska man arbeta med kunskapsdelning för att stärka relationerna i chefsgruppen (20%) och sedan ligger tyngdpunkten på själva ”görandet” tillsammans med respektive team (70%). Så skapar du den bästa effekhemtagningen från ditt ledarskapsprogram. Detta innebär att vi träffas många gånger, kortare tillfällen, har hemuppgifter mellan varje tillfälle, använder s.k. buddy-par för att öka sannolikheten att nå resultat samt kontinuerligt mäter våra framsteg med hjälp av vårt Engagemangsindex®.
Lyssna in Engagemangspoddens avsnitt med Caroline Lornudd där hon pratar om hur du kan maximera effekten av dina ledarskapsutbildningar.