HejEngagemang logo
Kontakta oss

Förändringsledning i praktiken med COM-B

De flesta förändringsinitiativ faller inte på strategin, utan på vad chefer och medarbetare gör i vardagen. Om den ”geniala” strategin inte följs av konkreta förändringar i beteenden så kommer vi inte heller få njuta av nya resultat i slutändan. För att verklig förändring ska ske behöver vi förstå vad som ligger bakom beteenden: varför vi gör som vi gör, och vad som faktiskt får oss att göra annorlunda. Här kan COM-B-modellen göra skillnad.

Johan Book

10/11/25

COM-B – ett enkelt sätt att förstå ett komplext fenomen

I grunden handlar varje förändring om beteenden – det vi gör i vardagen, om och om igen. COM-B-modellen visar att beteenden förändras genom samspelet mellan tre avgörande faktorer, nämligen förmåga (Capability), möjlighet (Opportunity) och motivation (Motivation).

 

När någon inte gör det vi hoppas på, börjar vi ofta med fel fråga: ”Varför vill de inte?”.

 

Rätt frågor är snarare ”hur gör vi det lättare för våra chefer och medarbetare att förändra beteenden?” eller ”vad är det som gör det svårt?”

Människor vill sällan vara motvals – de försöker bara navigera och göra det allra bästa i en komplex verklighet.

COM-B – viktiga frågeställningar att reda ut

Förmåga – kan jag?

För att kunna agera annorlunda måste chefer och medarbetare både ha rätt kunskap och kapacitet. Att viljan finns är sällan nog, vi behöver också kunna. Förmågan att förändra handlar om färdigheter, förståelse, självförtroende och uthållighet.

 

Frågor att ställa dig gällande ”förmågan”:

  • Har målgruppen som ska förändra något fått vara med och påverka, har ni haft dialog om det nya?
  • Har chefer tillsammans med sina medarbetare brutit ner förändringen till konkreta beteenden?
  • Finns stöd och trygghet när det känns nytt eller osäkert?

Tips!

Gör förändringen konkret och tydlig ända ner till konkreta beteenden ”vad ska vi göra annorlunda imorgon för att ta oss närmre det önskade läget?”. Ju tydligare det blir, desto lättare blir det att lyckas.

Möjlighet – får jag?

Även den mest motiverade personen kommer att misslyckas om miljön motarbetar förändringen. Vi kan inte bara förlita oss på människors vilja och förmåga, vi måste också se till att upplevde tid, strukturer, resurser, kultur och ledarskap främjar det nya vi vill åstadkomma. Inte hämmar det.

 

Frågor att ställa dig gällande ”möjlighet”:

  • Finns det faktiskt tid och utrymme att göra på det nya sättet?
  • Stöder våra styrsignaler, prioriteringar, processer och verktyg förändringen, eller håller de kvar det gamla?
  • Hur påverkar normer, kultur och ledare det som händer i praktiken? Underlättar det eller försvårar det för det nya?

Tips!

Ta miljön som era chefer och medarbetare verkar i på allvar och var inte rädd för att möblera om i strukturer, processer och verktyg. Det är i samspelet mellan individ och organisation som vi får till de bästa förutsättningarna för verklig förändring.

Motivation – vill jag?

Motivation för något är inte något man per automatik har, det är något man får under rätt förutsättningar. Den byggs av känslor, mening, tillhörighet och de små vinsterna som gör det värt att fortsätta.

 

Frågor att ställa dig gällande ”motivation”:

  • Förstår människor varför det här är viktigt – på riktigt?
  • Känns det meningsfullt och värt ansträngningen?
  • Finns känslomässiga belöningar och vinster, så som stolthet, glädje, delaktighet?
  • Har de fått vara med och påverka förändringen? Om inte, har ni sålt in det nya så att de också ser de positiva utkomster som ni ser?

Tips!

Motivation växer när människor känner sig kompetenta, autonoma och delaktiga. Gör förändringen begriplig, ge utrymme för inflytande och visa hur den bidrar till något större. Och kom ihåg, det är inte ni som bestämmer när budskapet gått både ut och in. Det gör mottagaren.

När förmåga, möjlighet och motivation samspelar, det är då det händer!

COM-B hjälper oss se bortom etiketter som ”motstånd” eller ”brist på engagemang”. Människor vill sällan vara motvals – de försöker bara navigera och göra det allra bästa i en komplex verklighet. Det är engagemang på riktigt!

 

Så nästa gång du planerar en förändring i din organisation, ställ tre enkla men kraftfulla frågor till att börja med:

  1. Har vi gjort det möjligt att kunna?

  2. Har vi skapat utrymme att få?

  3. Har vi byggt en gemensam grund för motivation och vilja för det nya?

Hållbara beteendeförändringar

Att lyckas med förändring är ingen dans på rosor. Men det blir otroligt mycket enklare när man ser till att förutsättningarna finns på plats. Man får den förändring man förtjänar.

 

Vill du veta hur vi hjälper organisationer att lyckas med förändring på riktigt? Hör av dig till oss, vi hjälper dig bygga effektiva strukturer för hållbara beteendeförändringar.

Dela gärna artikeln!

Relaterade erbjudanden och tjänster kopplat till Förändringsledning

Program och utbildningar

Engagerande förändringsledning

Logga för länk Läs mer

Certifieringar

OBM Beteendeförändring

Logga för länk Läs mer

PDF

Strategigenomförande

Logga för länk Läs mer

Relaterat innehåll

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Vi vill vara i kontakt med dig, för tillsammans blir vi starkare! I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, forskning, tips och inspiration på temat engagemang.

Nyhetsbrevet kommer ut cirka en gång i månaden och du kan när du vill avregistrera dig från prenumerationen.