Engagemang och kommunikation är bästisar #BFF
Kommunikationen är ett redskap för att koppla ihop chefer med medarbetare, kollegor med varandra och varje individ i organisationen slutligen med kunderna. Och inte minst som ett verktyg för att länka ihop medarbetarna med organisationens vision, för att man både ska förstå syftet med det man gör varje dag på jobbet och samtidigt känna att det känns meningsfullt. Några av de återkommande faktorerna för att driva engagemang på jobbet är just hopkoppling och kommunikation.
I och med den ökade transparensen och att de sociala medierna nu är en självklar del av det engagerade medarbetarlivet har professionell information blivit en tvåvägsgata. Med det i åtanke tycker vi att det är dags att internkommunikation ersätts med nya värden och funktioner som ryms bättre i begreppet medarbetarkommunikation.
Vi på Hej Engagemang tar vår utgångspunkt i vad arbetspsykologiforskningen säger om hur man skapar välmående och högpresterande organisationer, team och individer. Vi är experter på medarbetarkommunikation och alla våra aktiviteter nedan som vi erbjuder kan vi genomföra såväl digitalt, fysiskt eller digifysiskt. Du bestämmer!
Missa inte våra 10 tips för bättre Medarbetarkommunikation
Allt kommunicerar, till och med när du är tyst.
Att enbart arbeta med information i en organisation leder dessvärre inte till någon förändring värd namnet, så är det idag oerhört viktigt att strategiskt planera för att vara en kommunikativ organisation. Ledarskap och medarbetarskap är kommunikation, med andra och dig själv. Hela tiden dessutom. Allt kommunicerar, till och med när du är tyst.
Du behöver visa att du är värd att följa
En ledares vardag består av till 90% att arbeta med kommunikation i olika former. Ledarna gör skillnad och är den viktigaste källan till påverkan av attityder och beteenden, det är just det chefen bör göra, uppmärksamma och fokusera på.
En kommunikativ ledare engagerar medarbetare i dialog, ger och söker återkoppling, involverar medarbetare i beslutsfattandet och uppfattas som öppen och närvarande
Aktiva och jämställda vs passiva och underställda - vad väljer du?
De är medarbetarna som genom sin kommunikation är de som skapar organisationen. Dessutom förväntas i regel medarbetarna att ”leva varumärket” och på daglig basis infria de löften som organisationen ger.
Därför är det avgörande att våga tro att medarbetarna kan, vill och kommer att förvalta det ansvaret om det finns tydliga spelregler. Dags att släppa kontrollen och se till att bjuda in varenda kotte att vara en medskapare av kommunikationen, med andra ord. Medarbetarskapet är naturligtvis tätt sammankopplat med ledarskapet och dialogen där emellan – det är tillsammans i den dialogen som medarbetarkulturen sätts och definieras.
På en arbetsplats där medarbetarkulturen befolkas av dialog, mening, vänlighet, tydlighet, samarbete och stort ansvar kommer det skapas storheter.
I denna företagskultur skapas det en vi-känsla som bidrar till att organisationen känner att de tillsammans verkar för att uppnå målen. Som du vet är en av förutsättningarna för en organisations långsiktiga framgång att den har starka, lojala och goda intresserelationer.
Därför ger ett starkt och kommunikativt medarbetarskap goda möjligheter till att arbeta strategiskt med medarbetarkommunikationen i hela organisationen.
Se till att värdet av att insatserna ska vara tydliga då det är viktigt att affären är tydlig i de budskap som formuleras och kommuniceras.
Viktigt att inte kommunicera för kommunikationens skull utan för att skapa mening för dem man kommunicerar med.
Genom att strategiskt planera sin medarbetarkommunikation finns det tydliga sätt att skapa värde. En värdefull kommunikation internt i företaget handlar ju inte om att sprida information som förväntas förstås och ageras på, utan det handlar om att leda medarbetarna till förståelse, dialog och lyssnande. Som i sin tur leder till aktivering. Det är i görandet det händer grejer!
Några av de återkommande faktorerna för att driva engagemang på jobbet visar sig vara ihopkoppling och kommunikation.
Att ha tydliga målsättningar är motiverande och engagerande, det visar forskningen.
Ju högre mål vi sätter, desto mer tenderar ansträngningen att öka, vilket visas inom en rad olika områden. Sambandet mellan mål och prestation är som starkast när medarbetaren känner engagemang för aktiviteten och målet.
1. Kommunikationsmål kopplade till affärsmål
Kommunikationsavdelningens KPI’er ska vara rakt översatta från de övergripande målen för organisationen. På det sättet lyfter man medarbetarkommunikationens status. Det är värdefullt om all kommunikation internt driver affären framåt.
2. Kommunikationsmål kopplade till effekt
Den andra delen handlar om vilken effekt man vill att kommunikationen ska skapa internt i första hand och externt i andra hand. Effekten av ett inlägg på intranät, blir mer värt om medarbetare lockas att kommentera och reflektera över budskapet och kanske dela budskapet med någon annan, än om många enbart väljer att ’’gilla’’ inlägget.
Det är enklare att få kraft i handlingarna om kommunikationsstrukturen är på plats.
Syftet med att skapa välfungerande och engagerande medarbetarkommunikation är att undvika förvirring och att skapa handlingskraft i allt som teamet ska uppnå i organisationen. Det kan handla om mål. Strategi, riktning, innovation, värdegrund, affärsidéer, mission och vision. Att tydliggöra avsikten med en planerad handling är grunden för allt kommunikationsarbete, det är då medskapande möjliggörs. Det är enklare att få kraft i handlingarna om kommunikationsstrukturen är på plats.
Var så kärnfull och tydlig som möjligt, involvera där det passar och behövs och kommunicera även när ni inte har facit. På så sätt kommer ni en bra bit på vägen.
I framgångsrika organisationer är det tydligt att kommunikationen är en naturlig och självklar del i organisationens samtliga processer.
Gemensamt i dessa organisationer är att det finns en stark medvetenhet om kommunikationens betydelse hos högsta ledningen, hos cheferna och HR. Det finns en samsyn om att detta är en av de frågor på agendan som alla ansvarar för tillsammans.
Kommunikationen ses som ett viktigt medel för att få till en väl fungerande verksamhet och för att nå målen. Det som är viktigt är att mäta engagemang och kundnöjdhet framåt. Det finns även en väl utvecklad ledningskommunikation och en strategi bakom kommunikationen.
Det är nyttigare att fokusera på det som fungerar än på det som inte fungerar. Beteenden som ägnas uppmärksamhet har en tendens att upprepa sig, bra va?
Gör det lätt att göra rätt.
För att kommunikationen ska vara relevant och skapa värde ska den vara affärsdriven och fungera som en katalysator för att nå målen. Studera och analysera därför kommunikationen regelbundet för att se vilka delar som fungerar bra och vilka delar som behöver förbättras.
Sätt ett ramverk för medarbetarkommunikationen för att få bättre utväxling på kommunikationsinsatser och för att kunna planera organisationens kommunikation strategiskt. För att se mätbara och positiva effekter i affären behöver kommunikationen prioriteras och användas som strategiskt verktyg.
Medarbetarkommunikationen ska även organiseras utifrån medarbetarnas perspektiv, inte utifrån egna organisatoriska lösningar. Vid varje kommunikationstillfälle måste målgruppen (alltså vem som ska tillfredsställas) definieras. Prioritera målgrupperna utifrån de affärsmål ni har för tillfället, sätt poäng och visualisera för att sedan välja kanal och format för bästa effekt.
VARFÖR ska vi kommunicera det här?
VILKA kommer skapa effekten?
VAD har de för behov?
HUR ska vi tillfredsställa dem med våra budskap?
Lyssna med intentionen att förstå.
För att främja psykologisk trygghet i medarbetarkommunikationen är det avgörande att skapa en kultur där varje röst är viktig. Som medarbetare, bidra genom att aktivt lyssna, respektera olika perspektiv och uttrycka dina tankar öppet. Visa empati och uppmuntra kollegor att dela sina idéer, vilket skapar en miljö där alla känner sig trygga och värderade. Genom denna ömsesidiga respekt och förståelse stärks samarbete och innovation på arbetsplatsen.
En viktig komponent för att lyckas med detta är att lyssna med intentionen att förstå och engagera organisationen i träningar eller övningar som fokuserar på att utveckla empati och aktivt lyssnande. Dessa färdigheter är avgörande för att kunna förstå och respektera dina kollegors perspektiv och bidra till en stödjande arbetsmiljö.
Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor