Hållbarhetsarbetet spelar en central roll som bärare för många delar av verksamheten och alla i en organisation är viktiga medverkare. Vi ska kommunicera vad vi tar ansvar för inom hållbarhet – för våra anställda, våra kunder, vår omvärld och även framtida intressenter. Du som ledare och ansvarig behöver agera och kunna vägleda inom hållbarhet och skapa ett engagemang bland alla medarbetarna, så det blir en naturlig del av er vardag.
Målgrupp:
Ägare, styrelse, Ledningsgrupp, chefer, ansvariga för hållbarhetsarbete
Tidsåtgång:
1,5 timmar, halv- eller heldag.
På den här föreläsningen får ni insikter på ett lustfyllt och uppmanande sätt hur ni ska integrera hållbarhet i er affär och i er organisation samt insyn i metodiken för att kunna genomföra det. Föreläsningen är till för dig som arbetar med arbetsledning, styrning samt kommunikation i en roll eller ansvarsområde, och där du har ett behov att få en kunskapshöjning inom hållbarhet.
– Ni planerar att arbeta mer med hållbarhet och behöver ringa in vad ni ska satsa på samt skapa samsyn på inriktningen
– Ni vill få kunskap och inspiration för att utveckla ert hållbarhetsarbete och kommunikation samt få fler i organisationen involverade och engagerade
– Ni vill ha uppdaterad information om nya lagar, regler och riktlinjer inom hållbarhet och hållbarhetskommunikation
– Ni behöver ytterligare stöd, metoder och förslag på tillvägagångssätt för ert pågående hållbarhetsarbete och er hållbarhetskommunikation
Er uppgift, ert syfte och bidrag till ett framtida värde. Att få hållbarhetsarbetet förankrat i verksamheten, strategi och inriktning. Varför är det viktigt för dig som ledare och vad betyder det för dig som medarbetare. Hur ser ert nuläge ut, vilken mognadsgrad har ni och vad behöver ni agera på? Metod för integrerat hållbarhetsarbete.
Så bygger ni värde och effekt för era målgrupper. Att få hållbarhetsarbetet integrerad i arbetssätt, kommunikationen och i organisationen för att aktivera hållbarhetsagendan. Genomgång av verktyg för planering av er hållbarhetsagenda.
Workshopdel kring paketering av hållbarhetsarbetet i form av att skapa en huvudberättelse som blir navet i hållbarhetskommunikationen. Praktisering av ”Storytellingmodellen” som ni även kan använda själva i er organisation efter dagen.

Maria Westman delar gärna med sig av sin kunskap och sina insikter inom marknadsföring, kommunikation, hållbarhet, affärsmannaskap och organisationsutveckling.
Som strategisk rådgivare inom dessa områden jobbar hon tillsammans med chefer och team på företag och i organisationer samt skapar och genomför föreläsningar och utbildningar. Maria har en stark övertygelse och vetskap om att varje människa och organisation kan och bör ständigt utvecklas. Hennes drivkraft är att kunna stödja och engagera men också pusha, ta in fler perspektiv och utmana för att nå ett bättre resultat.