HejEngagemang logo

Så sätter du gränser med fokus på återhämtning

Det är viktigt att vara noga med återhämtningen även om man mår bra och tycker att det man gör är både engagerande och utvecklande. I det moderna och gränslösa arbetslivet gäller det att själv kunna sätta sina gränser. Ett aktivt arbetsliv utan återhämtning är nämligen i längden inget hållbart arbetsliv.

I den här artikeln förklarar jag varför dagens alltmer gränslösa arbetsliv kan innebära en del utmaningar – trots att det troligtvis erbjuds mer autonomi än någonsin där ute. Men att sätta gränser är inte alltid lätt, så därför får du här lite hjälp på traven!

 

Lösare gränser ger nya möjligheter

Samhället har under många år utvecklats och präglats av digitalisering, högteknologisk utveckling och en växande globalisering och i det moderna arbetslivet kan flera arbetsuppgifter utföras när som helst och var som helst, något som gör arbetet “gränslöst” i både tid och rum. Detta har inte bara lett till att vi idag kan arbeta mer effektivt, det har även inneburit många nya möjligheter för företagen och större flexibilitet för de anställda.

 

Ett gränslöst arbete innebär för de allra flesta anställda att de har mer kontroll i det de gör om dagarna. Att kunna arbeta med frihet under ansvar innebär också att arbetet ofta upplevs som mer stimulerande och utvecklande – med mer autonomi skapar vi helt enkelt förutsättningar för ett ökat engagemang!

 

Återhämtning bortprioriteras i det moderna arbetslivet

Digitaliseringen, flexibiliteten och det ökade ansvaret för den enskilde individen innebär också en del utmaningar. Tempot är högt och tiden för återhämtning har minskat. Något som syns inte minst i rapporteringen kring stressrelaterad ohälsa. Eller egentligen borde man kanske kalla det för ”brist-på-återhämtningsrelaterad ohälsa” eftersom det är precis det som det hela handlar om. Och brist på återhämtning ökar för den delen inte bara risken för ohälsa, det påverkar dessutom förutsättningarna i vårt medarbetarskap. Har man ingen ork att ta hand om sin egen vardag så blir det svårt att bidra med positiv energi, stöttning och engagemang på arbetsplatsen. En trött och sliten kollega har helt enkelt inte förmågan att sätta syrgasmasken på sina medarbetare eftersom den egna syrgasmasken för länge sen har trillat av.

En trött och sliten kollega har helt enkelt inte förmågan att sätta syrgasmasken på sina medarbetare eftersom den egna syrgasmasken för länge sen har trillat av.

Ett hållbart arbetsliv kräver ett starkt självledarskap

Att sätta sina egna gränser i ett gränslöst arbetsliv är en förutsättning för ett hållbart arbetsliv. Ja, för om vi anammar en strategi där återhämtningen helt enkelt bara får det utrymme som blir över när man har arbetat klart, så kommer vi inte att hålla särskilt länge. Här krävs ett aktivt åtagande både från arbetsgivare och anställda där man tar hundra procent ansvar för att sätta de gränser som ibland inte längre finns. Och det kräver både planering och struktur. Det gäller att öppna upp för en ständigt pågående och medveten diskussion på arbetsplatsen för att på så sätt lyfta det som hindrar medarbetare från att skapa en bra balans mellan arbete och fritid på deras individuella villkor.

 

Så sätter du gränser med fokus på återhämtning:

  • Sätt dina egna gränser både i tid och rum; för att lättare kunna koppla bort tankarna från jobbet och varva ner under de timmar då du har skapat tid för vila och återhämtning är det viktigt att du är noga med din egen gränssättning. Att arbeta på samma plats som du ska sova är till exempel ingen bra idé. Eller att försöka läsa ett mail i mobilen samtidigt som du ska läsa godnattsaga för barnen är inte heller så lyckat. Gränssättningen måste vara tydlig. Är det tydligt för dig hur du vill ha det på kvällar, helger och semestrar, så är det också tydligt för din omgivning. Och då är det bra!

 

  • Sätt gränser genom att planera in din återhämtning; på samma sätt som du planerar och strukturerar upp din arbetsvecka, ska du även planera in tid för återhämtning. Det gäller att skapa utrymme för dig själv där du gör någonting behagligt, roligt och/eller energigivande. Det kan handla om allt ifrån att ligga på soffan och läsa en spännande bok, till att gå en promenad med hunden eller med en härlig vän. Eller kanske ska du gå till gymmet och få upp flåset en stund? Fundera på vad det är du egentligen behöver återhämta dig ifrån. Är det kroppen eller hjärnan som behöver vila upp sig? Eller är det alla känslor som gör det tungt just nu?

 

  • Avgränsa negativa tankemönster genom mindfulness; det behöver inte handla om meditation eller yoga utan kanske bara om att helt enkelt sätta gränser för dina negativa tankemönster genom att bli mer närvarande i nuet – och det kan du lätt bli redan här och nu! Se dig omkring, ta in dofter, färger och ljud. Genom att vara aktivt fokuserad på nuet så avskärmar du automatiskt negativa tankegångar som går framåt i tiden och den oro över saker du inte ens vet kommer hända. Du avgränsar dig även mot de negativa tankegångarna som går bakåt i tiden med grubblerier och ältande över saker som redan hänt och som du inte kan göra så mycket åt. Fundera på vilka aktiviteter som automatiskt får dig att fokusera på nuet och börja där. Du kommer se att du spar massor med energi!

 

  • Sätt gränser för återhämtning även under arbetstid; det hjälper faktiskt mer än vad du tror att då och då bara luta sig tillbaka, blunda och ta tre djupa andetag. Men du kan också vila hjärnan genom att byta typ av aktivitet, till exempel att du pausar ett mer kreativt arbete och ägnar dig åt lite mer sifferinriktade aktiviteter. Har du en mötesspäckad dag så måste du se till att ha lite tid för omställning mellan mötena. Boka inte in möte efter möte utan paus. Kanske ska du ta ett möte eller två utomhus på en promenad? Glöm inte att det är du själv som sätter gränserna!

Missa inte! Webinarium 5 april 2023 – ”Helenas hörna” del 3

 

I webinarieserien Helenas hörna grottar vi ner oss i frågor om stress, sömn och återhämtning med Helena Schiller, doktor i folkhälsa och Niklas Delmar. Detta webinarium är kostnadsfritt.

 

Tema för del 3 bestämmer ni – gå in på menti och skicka in era frågor 🙂

menti.com

Kod: 1332 9149

 

När: onsdag 5 april, kl. 11.30-12.15

Var: Zoom

 

Jag vill anmäla mig! 

Dela gärna artikeln!

Våra föreläsningar om återhämtning, välmående och sömn

Föreläsningar och workshops

Mindre stress och mer energi

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Sömnpusslet – arbete, stress och sömn; så får du bitarna att gå ihop

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Sätt ihop en seminarieserie

Logga för länk Läs mer

Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor