HejEngagemang logo
Kontakta oss

Transfer of training – en nyckel till framgångsrika ledarskapsprogram och hållbart lärande

Transfer of training, eller lärtransfer, är ett begrepp inom utbildning och utveckling som handlar om hur kunskaper och färdigheter som lärs in under en utbildning tillämpas i den faktiska arbetsmiljön. Forskningen kring transfer of training har djupa rötter och har länge betonat vikten av att säkerställa att lärande inte bara sker i ”klassrummet” utan också omsätts i praktiken. Nu när kompetensutveckling är än mer avgörande för organisationers framgång, är lärtransfer mer aktuellt än någonsin.

Emma Egnell

20/08/24

Bakgrund och forskningsperspektiv

Historiskt sett har forskningen identifierat flera faktorer som påverkar lärtransfer. En av de mest centrala är relevansen av det som lärs ut i relation till den anställdas arbetsuppgifter. Ju mer kontextuell och praktisk utbildningen är, desto större är sannolikheten att den leder till faktisk förändring på arbetsplatsen. Forskning visar också att stöd från ledningen och en lärandevänlig kultur är avgörande för att lärtransfer ska ske.

 

Under senare år har forskningen utvecklats och omfattar nu även psykologiska och organisatoriska faktorer. Till exempel har engagemang, självförtroende och en tydlig koppling mellan utbildning och karriärutveckling visat sig vara starka drivkrafter för effektiv lärtransfer.

Hur du uppnår bästa effekt genom lärtransfer

För att maximera effekten av lärtransfer är det viktigt att planera och genomföra utbildningsprogram med hänsyn till både individens och organisationens behov. Här är några nyckelfaktorer för att säkerställa en hög grad av lärtransfer.

 

1. Förankra lärandet i verkliga arbetsuppgifter

Se till att utbildningen är nära kopplad till de uppgifter som deltagarna utför i sin vardag. Använd gärna praktiska övningar, case-studier och simuleringar som speglar verkliga scenarion.

 

2. Skapa ett stödsystem

Ledningens stöd är avgörande för att lärtransfer ska ske. Chefer bör uppmuntra och följa upp sina medarbetares lärande, erbjuda feedback och skapa en miljö där det är säkert att testa nya idéer.

 

3. Säkerställ repetition och förstärkning

Repetition av nyvunnen kunskap i olika format och under en längre tid hjälper till att befästa lärandet. Regelbundna påminnelser, uppföljningar och träningssessioner kan bidra till att bibehålla och förstärka det lärda.

 

4. Anpassa utbildningen efter individens behov

Alla medarbetare lär sig på olika sätt. Genom att anpassa utbildningsprogrammet till olika lärstilar och kunskapsnivåer ökar chansen för effektiv lärtransfer.

 

5. Uppmuntra självreflektion

Efter en utbildningssession bör deltagarna uppmanas att reflektera över vad de har lärt sig och hur de kan tillämpa denna kunskap i sitt dagliga arbete. Självreflektion stärker medvetenheten och förankrar lärandet.

Det har gått 125 år sedan de första systematiska studierna av transfer of learning började, vilket gör detta till ett av de mest långlivade forskningsområdena inom utbildningspsykologi.

En modern vinkel på transfer of training

I dag är det inte tillräckligt att bara lära sig nya färdigheter; dessa färdigheter måste också snabbt och effektivt omsättas i handling för att kunna skapa värde för organisationen. Transfer of training är därför en central komponent i moderna ledarskapsprogram. Med den ökande digitaliseringen och globaliseringen har behovet av kontinuerlig kompetensutveckling och effektiv lärtransfer aldrig varit större. Organisationer som investerar i högkvalitativa utbildningsprogram med fokus på lärtransfer står bättre rustade att möta utmaningar och dra nytta av möjligheter i en föränderlig värld.

 

HejEngagemang är väl medveten om detta och vi har designat våra ledarskapsprogram med en stark grund i forskningen kring lärtransfer. Våra program är utformade för att inte bara förmedla kunskap utan också säkerställa att den tillämpas i praktiken, vilket leder till hållbara förbättringar och ökat engagemang i organisationen.

Varför satsa på effektiv lärtransfer?

  • Ökad produktivitet: När utbildning omsätts i praktiken, förbättras arbetsresultaten och organisationens effektivitet.
  • Förbättrat engagemang: Medarbetare som ser konkreta resultat av sin utbildning känner sig mer motiverade och engagerade.
  • Hållbara resultat: Genom att fokusera på lärtransfer skapas långsiktiga förbättringar som bidrar till organisationens framgång över tid.
  • Stärkande av företagskultur: En kultur som uppmuntrar lärande och tillämpning av nya färdigheter stärker organisationens sammanhållning och anpassningsförmåga.
  • Maximerad ROI på utbildning: Investeringen i utbildning ger högre avkastning när kunskaperna tillämpas effektivt i arbetsvardagen.
  • Anpassade ledarskapsprogram: HejEngagemangs ledarskapsprogram är utformade för att maximera lärtransfer, vilket säkerställer att deltagarna inte bara lär sig utan också implementerar sina nya kunskaper och färdigheter.

 

Genom att satsa på ordentlig lärtransfer säkerställer du att din organisation inte bara förvärvar ny kunskap utan också förvandlar den till handling och resultat. Detta är kärnan i HejEngagemangs filosofi och vårt löfte till dig.

Fakta om Transfer of learning

  • Första studien: 1901 utförde Edward Thorndike och Robert s. Woolworths den första kända studien om transfer of learning, där de undersökte hur träning i en specifik färdighet kan påverka andra färdigheter. Deras arbete lade grunden för konceptet.
  • Edward Thorndike: En av de första forskarna som systematiskt studerade inlärning och transfer. Hans ”Law of Effect” betonar vikten av förstärkning i inlärningsprocesser.
  • Robert s. Woolworths: Samarbetade med Thorndike och bidrog till att utveckla teorin om ”Identical Elements,” som föreslår att likheten mellan två situationer är avgörande för hur väl kunskaper och färdigheter överförs.
  • Charles Judd: Betydelsefull forskare inom utbildningspsykologi som betonade vikten av att förstå de underliggande principerna bakom det som lärs ut, snarare än att bara memorera fakta.
  • Robert Gagne: Utvecklade teorin om olika typer av lärande och deras inverkan på transfer. Hans arbete betonade vikten av att strukturera utbildning för att främja effektiv transfer.
  • David Kolb: Känd för sin teori om experimentellt lärande, som visar hur erfarenhetsbaserat lärande kan förbättra förmågan att tillämpa kunskap i olika kontexter, en viktig aspekt av transfer of learning.

Dela gärna artikeln!

Relaterade erbjudanden och tjänster kopplat till Ledarskap

Program och utbildningar

Ledarskapsprogram – med engagemang som drivkraft

Logga för länk Läs mer

Program och utbildningar

Öppet Ledarskapsprogram

Logga för länk Läs mer

Relaterat innehåll

Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor