Transfer of training, eller lärtransfer, är ett begrepp inom utbildning och utveckling som handlar om hur kunskaper och färdigheter som lärs in under en utbildning tillämpas i den faktiska arbetsmiljön. Forskningen kring transfer of training har djupa rötter och har länge betonat vikten av att säkerställa att lärande inte bara sker i ”klassrummet” utan också omsätts i praktiken. Nu när kompetensutveckling är än mer avgörande för organisationers framgång, är lärtransfer mer aktuellt än någonsin.
20/08/24
Historiskt sett har forskningen identifierat flera faktorer som påverkar lärtransfer. En av de mest centrala är relevansen av det som lärs ut i relation till den anställdas arbetsuppgifter. Ju mer kontextuell och praktisk utbildningen är, desto större är sannolikheten att den leder till faktisk förändring på arbetsplatsen. Forskning visar också att stöd från ledningen och en lärandevänlig kultur är avgörande för att lärtransfer ska ske.
Under senare år har forskningen utvecklats och omfattar nu även psykologiska och organisatoriska faktorer. Till exempel har engagemang, självförtroende och en tydlig koppling mellan utbildning och karriärutveckling visat sig vara starka drivkrafter för effektiv lärtransfer.
För att maximera effekten av lärtransfer är det viktigt att planera och genomföra utbildningsprogram med hänsyn till både individens och organisationens behov. Här är några nyckelfaktorer för att säkerställa en hög grad av lärtransfer.
Se till att utbildningen är nära kopplad till de uppgifter som deltagarna utför i sin vardag. Använd gärna praktiska övningar, case-studier och simuleringar som speglar verkliga scenarion.
Ledningens stöd är avgörande för att lärtransfer ska ske. Chefer bör uppmuntra och följa upp sina medarbetares lärande, erbjuda feedback och skapa en miljö där det är säkert att testa nya idéer.
Repetition av nyvunnen kunskap i olika format och under en längre tid hjälper till att befästa lärandet. Regelbundna påminnelser, uppföljningar och träningssessioner kan bidra till att bibehålla och förstärka det lärda.
Alla medarbetare lär sig på olika sätt. Genom att anpassa utbildningsprogrammet till olika lärstilar och kunskapsnivåer ökar chansen för effektiv lärtransfer.
Efter en utbildningssession bör deltagarna uppmanas att reflektera över vad de har lärt sig och hur de kan tillämpa denna kunskap i sitt dagliga arbete. Självreflektion stärker medvetenheten och förankrar lärandet.
Det har gått 125 år sedan de första systematiska studierna av transfer of learning började, vilket gör detta till ett av de mest långlivade forskningsområdena inom utbildningspsykologi.
I dag är det inte tillräckligt att bara lära sig nya färdigheter; dessa färdigheter måste också snabbt och effektivt omsättas i handling för att kunna skapa värde för organisationen. Transfer of training är därför en central komponent i moderna ledarskapsprogram. Med den ökande digitaliseringen och globaliseringen har behovet av kontinuerlig kompetensutveckling och effektiv lärtransfer aldrig varit större. Organisationer som investerar i högkvalitativa utbildningsprogram med fokus på lärtransfer står bättre rustade att möta utmaningar och dra nytta av möjligheter i en föränderlig värld.
HejEngagemang är väl medveten om detta och vi har designat våra ledarskapsprogram med en stark grund i forskningen kring lärtransfer. Våra program är utformade för att inte bara förmedla kunskap utan också säkerställa att den tillämpas i praktiken, vilket leder till hållbara förbättringar och ökat engagemang i organisationen.
Genom att satsa på ordentlig lärtransfer säkerställer du att din organisation inte bara förvärvar ny kunskap utan också förvandlar den till handling och resultat. Detta är kärnan i HejEngagemangs filosofi och vårt löfte till dig.
Jag godkänner att min e-postadress sparas enligt HejEngagemangs villkor