De flesta förändringsinitiativ faller inte på strategin, utan på vad chefer och medarbetare gör i vardagen. Om den ”geniala” strategin inte följs av konkreta förändringar i beteenden så kommer vi inte heller få njuta av nya resultat i slutändan. För att verklig förändring ska ske behöver vi förstå vad som ligger bakom beteenden: varför vi gör som vi gör, och vad som faktiskt får oss att göra annorlunda. Här kan COM-B-modellen göra skillnad.
10/11/25
I grunden handlar varje förändring om beteenden – det vi gör i vardagen, om och om igen. COM-B-modellen visar att beteenden förändras genom samspelet mellan tre avgörande faktorer, nämligen förmåga (Capability), möjlighet (Opportunity) och motivation (Motivation).
När någon inte gör det vi hoppas på, börjar vi ofta med fel fråga: ”Varför vill de inte?”.
Rätt frågor är snarare ”hur gör vi det lättare för våra chefer och medarbetare att förändra beteenden?” eller ”vad är det som gör det svårt?”
Människor vill sällan vara motvals – de försöker bara navigera och göra det allra bästa i en komplex verklighet.
För att kunna agera annorlunda måste chefer och medarbetare både ha rätt kunskap och kapacitet. Att viljan finns är sällan nog, vi behöver också kunna. Förmågan att förändra handlar om färdigheter, förståelse, självförtroende och uthållighet.
Frågor att ställa dig gällande ”förmågan”:
Gör förändringen konkret och tydlig ända ner till konkreta beteenden ”vad ska vi göra annorlunda imorgon för att ta oss närmre det önskade läget?”. Ju tydligare det blir, desto lättare blir det att lyckas.
Även den mest motiverade personen kommer att misslyckas om miljön motarbetar förändringen. Vi kan inte bara förlita oss på människors vilja och förmåga, vi måste också se till att upplevde tid, strukturer, resurser, kultur och ledarskap främjar det nya vi vill åstadkomma. Inte hämmar det.
Frågor att ställa dig gällande ”möjlighet”:
Ta miljön som era chefer och medarbetare verkar i på allvar och var inte rädd för att möblera om i strukturer, processer och verktyg. Det är i samspelet mellan individ och organisation som vi får till de bästa förutsättningarna för verklig förändring.
Motivation för något är inte något man per automatik har, det är något man får under rätt förutsättningar. Den byggs av känslor, mening, tillhörighet och de små vinsterna som gör det värt att fortsätta.
Frågor att ställa dig gällande ”motivation”:
Motivation växer när människor känner sig kompetenta, autonoma och delaktiga. Gör förändringen begriplig, ge utrymme för inflytande och visa hur den bidrar till något större. Och kom ihåg, det är inte ni som bestämmer när budskapet gått både ut och in. Det gör mottagaren.
COM-B hjälper oss se bortom etiketter som ”motstånd” eller ”brist på engagemang”. Människor vill sällan vara motvals – de försöker bara navigera och göra det allra bästa i en komplex verklighet. Det är engagemang på riktigt!
Så nästa gång du planerar en förändring i din organisation, ställ tre enkla men kraftfulla frågor till att börja med:
Att lyckas med förändring är ingen dans på rosor. Men det blir otroligt mycket enklare när man ser till att förutsättningarna finns på plats. Man får den förändring man förtjänar.
Vill du veta hur vi hjälper organisationer att lyckas med förändring på riktigt? Hör av dig till oss, vi hjälper dig bygga effektiva strukturer för hållbara beteendeförändringar.
Vi vill vara i kontakt med dig, för tillsammans blir vi starkare! I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, forskning, tips och inspiration på temat engagemang.
Nyhetsbrevet kommer ut cirka en gång i månaden och du kan när du vill avregistrera dig från prenumerationen.