HejEngagemang logo
Kontakta oss

Maximera teamets potential med kommunikation som byggsten

Jag får ofta i uppdrag att hjälpa mina kunder till bättre samarbeten. Efter vidare samtal framkommer det inte helt sällan att målen är otydliga, att det råder förvirring kring roller och ansvarsområden och att man ibland inte ens har skapat konsensus kring varför man är på väg dit man är på väg – och ovanpå allt detta, i värsta fall, verkar man i en kultur där ingen vågar tala öppet. Så hur kan vi få alla dessa människor att inte bara spela på samma planhalva utan också bli ett vinnande team som spelar ihop?

Tydlig målsättning och tydliga roller är en förutsättning för att lyckas

För att kunna spela ihop och samarbeta behöver vi kunna kommunicera med varandra på ett bra sätt. Där har vi grunden. Det som kan verka supertydligt för någon kanske inte alls är tydligt för någon annan. Så även om mål och arbetssätt kanske står klart och tydligt uppstaplade i ett styrdokument så kanske det inte alls är så självklart vad och hur jag ska göra om dagarna för att vi ska nå våra mål. Det måste finnas en tydlig koppling mellan mina individuella mål, teamets mål och organisationens mål. Och för att det ska bli tydligt behöver det kommuniceras på ett bra sätt. Att kommunicera innebär att man öppnar upp för frågor och funderingar eftersom kommunikation handlar om att två parter är involverade och utbyter information. Annars handlar det bara om information och inte kommunikation.

 

Om vi kommunicerar med varandra och välkomnar frågor och funderingar kring våra mål, roller och ansvarsområden – både de individuella och teamets, så kommer samarbetet att bli så väldigt mycket bättre. Det blir, inte helt oväntat, tydligare för alla.

Uppföljning är det som driver utveckling men det krävs psykologisk trygghet

När vi väl har satt upp våra mål och definierat roller behöver vi också stämma av med varandra regelbundet för att se hur det går och hur vi mår. Är vi på rätt väg? Lyckas vi med våra uppsatta mål? Vad fungerar bra (som vi följaktligen ska fortsätta göra)? Vad fungerar mindre bra och hur gör vi annorlunda framåt? Här är det viktigt att vi får med både vadet och huret, dvs: Gör vi rätt saker? Gör vi det på rätt sätt? Finns det någonting vi behöver lära oss? *

*Frågorna är baserade på följande modeller

Psykologisk trygghet är en grundförutsättning för god kommunikation och givande samarbeten. Här handlar det om att skapa en kultur där medarbetarna känner sig trygga i att dela sina upplevelser, tankar och idéer – men även sina misslyckanden, tillkortakommanden och behov. När var och en känner att de kan öppna upp utan att riskera att bli nertryckta, förlöjligade eller förbisedda, blir kommunikationen också mer öppen och ärlig. Att uppmuntra en miljö där misstag, feedback och återkoppling tas emot och används som en möjlig väg till utveckling snarare än kritik är avgörande för att skapa ett framgångsrikt team med ett gott samarbete.

Hur vi kommunicerar med varandra är en del i vår kultur, eftersom kulturen utgörs av alla de beteenden vi har i organisationen.

Organisationskulturen är den gemensamma grunden

Hur vi kommunicerar med varandra är en del i vår kultur, eftersom kulturen utgörs av alla de beteenden vi har i organisationen. En kultur som främjar psykologisk trygghet, öppenhet och god kommunikation gör det inte bara lättare för alla att samarbeta och prestera, det bidrar också till att vi mår bättre. Och eftersom kulturen är ett resultat av de beteenden som premieras och som också följer företagets värderingar och normer, så förstår vi också värdet av både ledarskapet och medarbetarskapet när det handlar om kommunikation och goda samarbeten. Det bara är vi själva som tillsammans kan säkerställa att vi har de beteendena vi vill ha gentemot varandra.

Kommunikation är hjärtat i samarbetet

Så, för att kunna jobba tillsammans på ett effektivt sätt behöver vi kunna kommunicera ordentligt. Tydliga mål, definierade roller, regelbunden uppföljning och konstruktiv feedback som vilar på en grund av psykologisk trygghet – det är alla faktorer som spelar en central roll när det handlar om hur väl våra samarbeten fungerar. Och nyckeln här är en organisationskultur som främjar god kommunikation.

 

Det kan därför aldrig bli fel att välja att investera tid och resurser i att skapa en stark kommunikationskultur. För när vi kan kommunicera på ett bra sätt, kan vi också samarbeta och prestera på bästa sätt. Låt oss göra jobbet enklare och roligare – tillsammans!

Dela gärna artikeln!

Relaterade erbjudanden kopplat till Kommunikation

Program och utbildningar

Öppen utbildning i psykologisk trygghet och feedback

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Den kommunikativa organisationen

Logga för länk Läs mer

Föreläsningar och workshops

Feedback som ger utveckling och engagemang

Logga för länk Läs mer

Relaterat innehåll

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Vi vill vara i kontakt med dig, för tillsammans blir vi starkare! I vårt nyhetsbrev får du ta del av spännande artiklar, forskning, tips och inspiration på temat engagemang.

Nyhetsbrevet kommer ut cirka en gång i månaden och du kan när du vill avregistrera dig från prenumerationen.